GroenLinks kiest voor duurzame energie, voor zon en voor wind. Gas, olie en kolen raken op en zijn slecht voor het klimaat. De windmolens en de zonnepanelen zijn inmiddels zo goed dat ze voor een concurrerende prijs elektriciteit kunnen opwekken. GroenLinks nodigt iedereen uit om op zijn eigen huis zonnepanelen te plaatsen. Maar alleen zonnepanelen plaatsen is niet genoeg om in onze energiebehoefte te voorzien.

In Duitsland en Denemarken levert wind al een zeer grote bijdrage. Dat kan ook in Nederland. Er staan al molens langs de A12 in Zoetermeer en Bleiswijk. Wij hebben ons college gevraagd te onderzoeken waar in Pijnacker-Nootdorp moderne windmolens geplaatst kunnen worden. Dit onderzoek heeft 12 potentiele locaties opgeleverd voor grote windmolens.  Windmolens mogen niet geplaatst worden binnen 300 meter van een woning. GroenLinks wil ook geen molens in natuur- en recreatiegebieden of in vliegroutes van vogels. Van de 12 locaties blijven er 2 over: langs de A12 bij Heron en op verzoek van  Staatsbosbeheer langs de A12 bij het Balijbos. Het geluid van de molens wordt overstemd door de A12 en de spoorlijn en ook de slagschaduw van de wieken valt over deze weg en spoorweg.

Tuinders kiezen ook voor windenergie. Wij willen hun initiatieven steunen maar wij vinden dat de hinder van hun molens niet buiten hun glastuinbouwgebied mag vallen. Concreet betekent dit kleinere molens en geen molens langs de N470.