Allerlaatste kans om de gemeenteraad te laten weten dat u het stationsgebouw wilt laten staan!

Wachtlokaal

hoeveel keer heb ik gezeten bij de schouw

op de harde houten banken

weggekropen in mijn jas

om er even niet te hoeven zijn

hoeveel keer heb ik gedacht

deze ruimte wil ik niet verlaten

maar bij het horen van de bel

de vloer laten kraken

mij losgemaakt van mijn station

Donderdag 23 september staat “het stationnetje”weer op de agenda. Althans het bestemmingsplan voor het P&R terrein in Pijnacker. De meerderheid van de vorige gemeenteraad heeft in oktober 2009 gemeend dat op de plaats van dit bijzondere, historische gebouwtje een appartementen gebouw moet komen.  Aan de kant van het station 6 verdiepingen hoog, nog iets hoger dan de Ackershof en aflopend naar 4 hoog. Langs het spoor komen eengezinswoningen.

Waar alles gaat komen wordt vanaf dinsdag ter inzage gelegd en er zal ook een mogelijkheid komen om uitleg te krijgen van de ontwikkelaar en de gemeente waar er gebouwd gaat worden. Wat er precies gebouwd gaat worden is nog niet bekend.

Dit lijkt mij de laatste kans om aan te geven dat u het misschien anders had gewild, maar natuurlijk mag u ook gaan kijken en zeggen dat u het een goed plan vind. Het station toch behouden zal namelijk wel geld kosten. Hoeveel hangt af van de bestemming en dus wat iemand er voor over heeft om op zo’n unieke laats een bedrijf te willen vestigen. Nu de randstadrail (metro) direct naar Rotterdam CS loopt is het een plek die vanuit het hele land per spoor te bereiken is. Voor Pijnacker zou het betekenen dat er toch een stukje verleden bewaard blijft. Voor mijn eerdere suggestie om er een ontmoetingsplaats, een galerie of museum van te maken is in deze tijd helemaal geen financiële ruimte, helaas.

Om uw geheugen even op te frissen. In januari 2008 was er een aanvraag van de NS voor een sloopvergunning. Toen heeft de gemeenteraad nog met 15 stemmen voor besloten het terrein aan te kopen om te kijken of er ook mogelijk zou zijn het stationsgebouw te behouden. Onze fractie heeft toen al aangegeven warm voorstander te zijn van het behoud van het gebouw en zou het liefst zien dat het een sociale functie zou krijgen. Wij wilden graag een plan zien waarin het gebouwtje zou blijven staan en daarbij niet ingebouwd zou worden. Dat plan is er gekomen samen met 3 andere opties om het terrein te bebouwen maar dan zou het stationnetje gesloopt worden.

In de raadsvergadering van 29 oktober 2009 heb ik namens de fractie opnieuw een vurig pleidooi gehouden om te kiezen voor optie 1 met behoud van dit historisch monumentje en daarbij een ijkpunt van het oude Pijnacker te bewaren voor volgende generaties. (zie bijlage voor het verhaal). Een aantal fracties hebben zich toen nog beraden, maar het mocht helaas niet baten. Het geld speelde een hoofdrol en inderdaad bij optie 1 zou er geld, misschien wel 300.000 euro bij gepast moeten worden. De meerderheid koos nu voor optie 4 waarin misschien nog 17.000 euro kan blijven. Hoeveel hebben wij over voor ons cultureel erfgoed???

Omdat er op het laatste moment nog belangstellenden voor het gebouw waren - vooral om er een horecagelegenheid te beginnen - hebben wij nog een motie ingediend om de beslissing twee maanden op te schorten. Wij konden dan met deze mensen kijken wat zij voor het gebouw zouden overhebben en wat hun voorstel zou gaan betekenen voor het verlies. Deze motie is door dezelfde meerderheid afgewezen.

Er is na deze raadsvergadering wel een discussie in de Telstar en in het dorp ontstaan. Nog regelmatig worden wij hierop aangesproken en misschien is er nu de kans om dat nogmaals te laten horen bij de inloop die vast aangekondigd zal worden in de Telstar en eventueel met een zienswijze. Wij willen u daar graag bij helpen.

Petra Graafland